Prosjektledelse
Prosjektvirksomhet blir stadig viktigere i
forretningslivet. Mange bedrifter driver nesten all sin
forretningsvirksomhet som prosjekter, noe konsulentselskaper,
forskningsinstitutt og bygge- og anleggsbransjen er gode eksempler
på. Men også i mange andre bransjer er det sentralt å kunne lede og
medvirke i prosjekter, store som små. For å kunne gjøre dette på en
god måte, kreves lederegenskaper, økonomikunnskaper og forståelse av
organisasjon, samt teknologisk kompetanse. Ideelt for IØT-studenter,
med andre ord!
IØT-studiet gir grunnleggende kompetanse
innenfor alle de nødvendige områdene på prosjektledelse, men
fordypningen i prosjektledelse gir deg en sjanse til å bygge ut mer
spesialkompetanse på området. I fjerde årskurs tilbyr vi hele seks
emner som er rettet inn mot ulike sider av prosjektledelse, og vi
blir dermed den beste spesialistutdanningen i Norge på området.
Som en bonus får du emner sammen med
internasjonale studenter på den 2-årige internasjonale mastegraden i
Project Management. Dermed får du også en gratis mulighet til å
trene på å bruke engelsk som arbeidsspråk, noe som er en stor fordel
på dagens internasjonale arbeidsmarked!
Fordypningsoppgaver
Vi grupperer fordypnings- og masteroppgavene
innenfor følgende hovedområder:
-
Prosjektledelse; herunder tema som det å sette sammen
gode prosjektteam, det å sette opp mål for prosjektet og styre mot
dem underveis og det å motivere og belønne prosjektdeltakere.
-
Prosjektorganisasjoner; herunder det å sette opp ulike
typer av prosjektorganisasjoner, å se på hvordan de er knyttet opp
til en eller flere moderorganisasjoner og det å finne frem til en
passende intern struktur for det prosjektet som skal gjennomføres.
-
Læring og utvikling på tvers av prosjekter; herunder
det å benytte kunnskap utviklet i et prosjekt inn i det neste, det å
kunne overføre erfaringer fra ett prosjekt til et annet og det å ha
passende rutiner og prosedyrer for å ivareta moderorganisasjonens
utvikling i forhold til de prosjektene den kjører.
-
Program- og porteføljeledelse; herunder det å
organisere og styre større program med flere delprosjekter, det å
bygge opp en prosjektportefølje der de ulike prosjektene bygger opp
under moderorganisasjonens strategi og risikoprofil, og det å sørge
for god ressursfordeling mellom prosjekter i en portefølje.
-
Prosjekter i nettverk; herunder det å holde rede på
interessenter og å kunne se, vurdere og utvikle et prosjekt i
samspill med omgivelsene (andre bedrifter så vel som andre
prosjekter).
-
Innkjøp og leverandørrelasjoner i prosjekter; herunder
det å håndtere innkjøpsproblemstillinger spesifikke for prosjekter,
samt det å håndtere leverandører når prosjektet normalt sett ikke
kan love langsiktige relasjoner til leverandørene.
Bedriftssamarbeid
Det var i sin tid norsk næringsliv, og da
særlig bedrifter som bruker mye prosjektarbeid i sin virksomhet, som
tok initiativet til å opprette en prosjektledelsesutdanning ved
NTNU. Dette ble realisert, først som en studieretning innenfor tre
av sivilingeiørprogrammene, og deretter fra 2005 som en egen
internasjonal mastergrad som kan velges som hovedprofil av
sivilingeniørstudenter. Gjennom NSP (Norsk
Senter for Prosjektledelse;
www.nsp.ntnu.no) har prosjektledelsesutdanningen fortsatt nær
kontakt med partnere som Forsvaret, Norsk Hydro, StatoilHydro,
Statsbygg og Telenor når det gjelder sommerjobber, prosjekt- og
masteroppgaver (i tillegg til forskning og etterutdanning)
Jobbmuligheter
Man får neppe en startjobb som prosjektleder
selv om man går ut med fordypning i prosjektledelse. Men man kommer
raskere dit enn de fleste andre sivilingeniørstudenter, og man er
mer kvalifisert for jobben! De som har gått ut fra NTNU med en slik
hovedprofil havner ofte i stabsfunksjoner relatert til
prosjektarbeid eller som prosjektassistenter, men de er også
brukbare i andre typiske stillinger for IØT-kandidater, som
konsulenter, traineer og linjeledere.
|